9 atribute prioritare, în profilul de formare a absolventului propus de Ministerul Educației

Ministerul Educației a anunțat, în seara aceasta, că supune consultării publice pachetul de documente referitoare la profilul de formare a absolventului pentru toate ciclurile din învățământul preuniversitar.

Conform documentului, în profilul de formare al absolventului, se regăsesc următoarele atribute prioritare:
– comunicativ
– creativ
– reflexiv
– colaborativ
– prospectiv
– autonom
– rezilient
– responsabil
– etic

Nucleul atributelor asigură premisele pentru abordarea asumată, conștientă și de lung parcurs al învățării, permițând elevului să identifice, să analizeze și să ia deciziile cele mai potrivite privind traseul educațional și profesional pe care-l are în față, având ca repere competențele-cheie, precizează autorii documentului.

Competențele-cheie sunt prezentate în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 ca repere ale curriculumului național și determină profilul de formare al absolventului, având asociați descriptori pentru nivelurile primar, gimnazial și liceal.

Cele opt competențe-cheie sunt:
– competența de citire, scriere și înțelegere a mesajului;
– competența în multilingvism;
– competența matematică și competența în științe, tehnologie și inginerie;
– competența digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;
– competența personală, socială și a învăța să înveți;
– competența civică, juridică și de protejare a mediului;
– competența atreprenorială;
– competența de sensibilizare și exprimare culturală.

Profilul de formare al absolventului este un document adresat, cu prioritate, dezvoltatorilor de curriculum, fudamentând deciziile de curriculum, din perspectiva directă a elementelor care reglementează activitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar
– planuri-cadru de învățământ, programe școlare și standarde naționale de evaluare.

În secundar, adresabilitatea profilului de formare al absolventului este extinsă la l actorii educaționali (profesori, elevi, părinți/tutori), unități de învățământ și comunitate în ansamblu, astfel:
– profesorii pot folosi profilul pentru:
– proiectarea unor activități de învățare care să contribuie la dezvoltarea competențelor, inclusiv a atributelor descrise în profil;

– crearea și/sau utilizarea unor resurse de învățare adecvate dezvoltării competențelor și aplicării acestora în contexte reale de viață;

– crearea de contexte multiple care să implice elevii în exerciții de reflecție asupra viitorului lor;

Proiectul este disponibil, integral, aici: 

Anexa_Proiect_Profil_absolvent_2023

Accesează și Proiect de ordin privind aprobarea profilului de formare al absolventului 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.