
Organizația VeDem Just afirmă că legislația privind feedback-ul din partea elevilor era în vigoare încă din anul 2016 și ar fi trebuit să se aplice până acum.
Ce spune VedemJust, într-o analiză semnată de juristul Oana Negru și de judecătorul Cristi Danileț:
Solicitare: Asociația VeDem Just a fost solicitată să își exprime un punct de vedere cu privire la legalitatea unui demers al elevilor, prin Consiliul județean al elevilor, de a le oferi feedback profesorilor de la clasă. În concret, elevii doresc să completeze un formular electronic, sub anonimat, cu privire la fiecare dintre profesori. Se pune problema respectării, în acest demers, a legislației privind datele cu caracter personal.
Legislația privind feedback-ul din partea elevilor: Prin Ordinul ministrului educației nr. 4742/2016 s-a aprobat Statutul Elevului. Printre drepturile elevilor, la art. 7 alin. (1) lit. aa) „dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime. Acestea vor fi completate la clasă și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice”.
De altfel, în fişa postului pentru cadrul didactic, printre atribuţiile specifice, la secţiunea „managementul clasei de elevi” se află şi pct. 5.5 comunicarea profesori-elevi, utilizarea feedback-ului biderecţional în comunicare – prevederea este cuprinsă în Anexa 3 la Metodologia de evaluare anuală a cadrului didactic, aprobată prin Ordinul nr. 6143/2011 a MEN.
Observație preliminară: Dispoziția legală este în vigoare. Procedura de feedback nu este dezvoltată prin acte subsecvente. Nu se cunoaște dacă și cum a fost pusă în aplicare la vreo școală din România.
Interpretarea textului de lege: În urma aplicării regulilor de interpretare a normelor juridice, se constată că:
Legislația privind datele cu caracter personal: România este membru UE. Din anul 2018 se aplică Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Scopul acestei reglementări este protejarea persoanei fizice.
În baza GDPR:
Legislația cu privire la drepturile și libertățile omului: Singura problemă identificată de VeDem Just în legătură cu formularele anonime de feedback pentru activitatea profesorilor ține de cuvintele adresate: sub protecția anonimatului, unii elevi pot folosi cuvinte obscene (înjurături), insultătoare (jigniri), calomnioase (imputarea unor fapte nereale) sau amenințătoare (promiterea producerii unor fapte dăunătoare) – toate acestea sunt interzise de lege.
VeDem Just atrage atenția că anonimatul nu înseamnă posibilitatea de a comite fapte ilicite și că organele judiciare au posibilitatea de a descoperi cine a comis asemenea fapte, inclusiv în mediul online. Ca urmare, recomandă organizatorilor activității de strângere a feedback-ului să atenționeze elevii asupra obiectului exact al acestuia. Elevii trebuie atenționați că nu sunt permise adresarea unor cuvinte neadecvate privind persoana profesorului și că nu vor fi permise decât aprecierile sau criticile cu privire la metoda didactică folosită, fiecare respondent urmând a-și asuma răspunderea pentru cuvintele folosite.
feedback-ul feedback-ul feedback-ul feedback-ul feedback-ul feedback-ul