„România educată, nu discriminată” – Protest cu sute de participanți, în fața Guvernului

Sute de elevi, părinți, specialiști din educație și reprezentanți ai organizațiilor care militează pentru drepturile omului au participat la protestul „România educată, nu discriminată”, desfășurat sâmbătă, 25 martie, în fața Guvernului României. Prin această acțiune, participanții au cerut decidenților să respecte dreptul tinerilor din România de a avea acces la educație incluzivă, fără discriminare și fără cenzură. Protestul a fost organizat de 9 organizații neguvernamentale din România, ca reacție la atacurile repetate la adresa drepturilor minorităților. Cel mai recent exemplu este scrisoarea înaintată de majoritatea cultelor religioase din România, în frunte cu Biserica Ortodoxă Română, către Ministerul Educației, cu intenția de a schimba în mod discriminatoriu noile legi ale educației „România Educată”.

Asociația ACCEPT, Asociația E-Romnja, Asociația Mame pentru Mame, Asociația MozaiQ, Asociația Supra, Centrul FILIA, Centrul Euroregional pentru Iniţiative Publice, Consiliul Național al Elevilor și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România au solicitat Ministerului Educației și altor decidenți ca proiectele de legi ale educației să respecte legislația națională și internațională la care România este parte.

Organizatorii protestului consideră că orice încercare de a îngrădi accesul tinerilor la informație și orice tentativă de a le încălca dreptul de a fi respectați, indiferent de rasă, naționalitate, etnie, vârstă, gen, categorie socială, convingere politică sau religioasă, orientare sexuală, identitate de gen, abilități fizice sau mentale sau caracteristici personale, reprezintă un act de cenzură și demonstrează o atitudine discriminatorie – lucruri de netolerat într-o societate modernă. De asemenea, organizațiile subliniază faptul că excluderea definiției diversității din proiectele de lege și dogmatizarea educației reprezintă o primă tentativă de a bloca exercitarea dreptului la liberă exprimare, la educație fără discriminare, dreptului la sănătate, inclusiv accesul la informații relevante cu privire la relații, sănătate sexuală și reproductivă, egalitate și nediscriminare. Noile generații merită și trebuie să învețe valori precum respectul sau empatia și au dreptul să cunoască diversitatea ca parte a realității zilelor noastre.

Printre solicitările publice adresate Ministerului Educației și altor decidenți cu privire la legile educației “România educată” de către organizatorii și participanții de la protestul de sâmbătă s-au numărat:

– Menținerea principiilor diversității şi nediscriminării în noile legi ale educației;

– Promovarea principiilor democratice, de drepturile omului, a educației civice și a principiului libertății de gândire;

– Independența sistemului de învățământ față de prozelitismul religios și de propaganda de natură politică;

– Respectarea dreptului la informații și a libertății de exprimare a tinerilor în sistemul de învățământ în acord cu convențiile și tratatele europene și internaționale la care România este parte, precum și interzicerea cenzurii în spațiul educațional;

– Să se asigure că în formarea inițială și continuă a profesorilor, mediatorilor școlari, psihologilor și consilierilor școlari se regăsesc elementele practice pentru a putea gestiona cazurile de discriminare și de bullying împotriva tuturor tinerilor;

– Abordarea fenomenului de bullying și hărțuire sexuală prin mecanisme de prevenire, de depistare și sancționare a faptelor de violență psihologică sau sexuală;

– Protecție pentru elevi în fața oricărui tip de abuz, fie el psihic, fizic sau sexual, și pedepsirea faptelor care afectează integritatea acestora, într-o manieră transparentă. 

– Creșterea accesului la ore de educație sexuală pentru tineri – esențială în dezvoltarea lor sănătoasă;

Ce spun reprezentanții participanților:

  • „Am ieșit în stradă pentru că ne dorim ca România pe care o construim prin noile legi ale Educației să fie una mai bună pentru toți tinerii din România. Vrem să transmitem un mesaj ferm tuturor celor care vor decide asupra legilor educației: tinerii, indiferent de orientarea lor sexuală sau identitate de gen, au aceleași drepturi la educație, la informare, la sănătate, la demnitate. Nu există „ideologie de gen”, „anomalii” sau „devieri de la normă”. Există doar oameni. Cu aceleași drepturi și aceeași nevoie de a le fi respectata demnitatea. Vrem ca toată lumea, de la societate, autorități publice și până la culte religioase, să le respecte acestor oameni drepturile și demnitatea. 

Și pentru că ne dorim ca acești tineri să nu mai fie transformați în ținte ale urii, lansăm o invitație tuturor celor 13 culte religioase care au semnat scrisoarea către Ministerul Educației, în special reprezentanților Bisericii Ortodoxe Române. Îi invităm la ACCEPT să ne cunoască. Să vadă cine sunt oamenii pe care îi doresc discriminați, cine sunt cei pe care îi expun urii și pe seama cărora duc o campanie de dezbinare socială. Cine sunt unii dintre cei mai vulnerabili tineri din România despre care Biserica spune că îi pasă. Să vadă și să înțeleagă cum atacurile constante ale Bisericii Ortodoxe Române îi afectează pe aceștia, pe părinții lor, familiile lor, prietenii lor”, declară Florina Presadă, directoare executivă ACCEPT.

  • „Hărțuirea sexuală, relațiile abuzive, lipsa informațiilor despre contracepție, boli cu transmitere sexuală, testare și prevenția cancerului, în special a cancerului de col și de sân, sunt probleme care-i afectează pe termen lung pe tinerele și tinerii din România. Toate aceste probleme apar din cauza unei educații slab finantate si neadaptată la perspectiva de gen. Dogmatizarea și cenzurarea legilor educației nu vor face decât ca toate aceste probleme să fie și mai profunde, și mai greu de combătut. Ne dorim o educație incluzivă, în care nicio tânără și niciun tânăr nu se duc la școală, liceu, facultate cu frica că vor fi discriminați și hărțuiți sexual. Ne dorim o educație care să pregătească tinerii pentru un viitor sigur și sănătos.” a declarat Cristina Praz, expertă în comunicare și egalitate de gen Centrul FILIA.

 

  • „Educația din România trebuie să fie pentru toată lumea, iar ingerințele de natură religioasă nu își au locul în sfera educațională. Statul român are obligația de a respinge propunerile ostentativ discriminatorii pe care cultele religioase încearcă să le propage într-un stat laic, ba mai mult, are obligația de a implementa măsuri care să protejeze împotriva discriminării absolut toți elevii și studenții, indiferent de orientare sexuală, identitate de gen sau expresie de gen. România trebuie să respecte în mod proactiv și cu bună credință Constituția României, precum și tratatele și convențiile internaționale pe care le-a ratificat. Informarea elevilor și studenților cu privire la comunitatea LGBTQ+ este un subiect de educație civică, ce ar trebui să aibă la bază intenția de eliminare a stigmei și discriminării, precum și de a promova unitatea în diversitate. Discriminarea nu își are loc în învățământ” a declarat Vlad Viski, director executiv Asociația MozaiQ.

 

  • “Diversitatea și incluziunea ar trebui să fie două dintre principiile de bază care guvernează sistemul de învățământ. Apreciem includerea acestora în proiectul de lege, deoarece acest lucru asigură un mediu incluziv în școlile din România și un climat educațional favorabil tuturor elevilor. Ne dorim păstrarea acestor principii și în forma finală a legii, fiind un aspect fundamental în a respecta, totodată, drepturile copilului și ale elevului. Mai mult decât atât, sperăm ca propunerile cultelor religioase să nu fie integrate nici în privința examenului de bacalaureat. Această disciplină, religia, are un caracter opțional și valoric, nefiind un lucru oportun evaluarea cu note de la 1 la 10. Ne dorim o educație pentru fiecare elev, centrată pe acesta și pe nevoile sale, la fel cum prevede, la momentul actual, pachetul legislativ” a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.

 

  • „Ne dorim un sistem educațional incluziv și detașat de propaganda și discursul politico-religios. Sistemul educațional trebuie separat de ideologiile religioase și curățat de comportamentele rasiste, discriminatorii, misogine, homofobe și transfobe care l-au acaparat.

Aceste comportamente sunt o cauză directă a abandonului școlar în comunitățile din mediul rural și nu numai. Excluderea definiției diversității din proiectele de lege ar încuraja și ar valida atitudinile rasiste din sistemul de învățământ, încălcând dreptul tinerilor la educație fără discriminare.

Mai mult, ne dorim introducerea unei forme adecvate de educație sexuală în școală, care ar veni în întâmpinarea problemelor cu care România deja se confruntă, de la numărul mare de mame minore și până la morțile cauzate de cancerul de sân și de col uterin. Tinerii noștri trebuie să fie educați pe teme legate de contracepție, boli cu transmitere sexuală, HPV, consimțământ, hărțuire sexuală și relații abuzive.” a declarat Bădărău Mădălina, expertă PR Asociația E-Romnja

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.