Ca eroul poveștii noastre sunt sute, mii, zeci de mii de copii. Și pe ei i-ar ajuta să știe că nu sunt singuri, că nu sunt „defecți”, că nu sunt „proști”. Iar pentru asta, ar trebui să citească Dislexia e superputerea mea, recent publicată la Gama, antologia de interviuri realizate de Margaret Rooke cu peste o sută de copii cu vârste între 8 și 18 ani, din țări și regiuni diferite (SUA, Canada, India, Australia, Noua Zeelandă, Singapore, Caraibe, Marea Britanie și Irlanda). Iar argumentul acestei cărți este unul absolut fantastic:

S-au scris multe cărți despre dislexie, dar poate că cei mai mari experți sunt cei ale căror voci sunt cel mai puțin auzite. Peste tot în lume, adulții iau decizii pentru copiii cu dislexie: părinții, profesorii, politicienii, autoritățile în domeniul educației… Totuși, nevoile și experiențele tinerilor beneficiari nu sunt întotdeauna înțelese. (…) Copiii își cunosc punctele forte, cred eu. Putem să le depistăm privind și ascultând. Este ușor să ne lăsăm distrași de presiunea rezultatelor la examene și de sinistrele ședințe cu părinții (vorbesc din experiență personală, ca mamă a unui adolescent cu dislexie), dar sub toate acestea se află un copil care știe ce-i place și care are nevoie să-l ascultăm.
Iată cât de frumos își descriu experiențele acești supereroi care sunt, adesea, cumplit de greșit înțeleși, și iată cât de bine știu ce au nevoie de la noi, adulții care trebuie să-i însoțim, să-i sprijinim și să le creăm mediul potrivit pentru a străluci:
Dacă ai dislexie, cred că unul dintre cele mai importante lucruri este să înțelegi că ai o minte unică. Cred că dislexia chiar îmbogățește lumea și aduce o perspectivă diferită. Modul în care gândesc persoanele cu dislexie este diferit. Dislexia e un punct forte și nu ar trebui să fie privită ca o slăbiciune. — Nick, 18 ani
Credeam că sunt proastă, iar faptul că am aflat că sunt dislexică a fost o ușurare pentru mine. Mi-a arătat că există un motiv pentru care lucrurile sunt dificile pentru mine. Le-am spus colegilor mei de clasă și am devenit mai încrezătoare. Acum sunt mult mai fericită. — Kayla, 9 ani
Odată, am stat toată ziua să scriu ceva, iar învățătoarea a spus că nu e suficient de bine. A șters toată pagina pe care-mi luase o zi întreagă s-o scriu. Mi-a frânt inima. N-avusese niciun rost să depun atâta efort. M-am gândit: „Dacă nu pot să învăț în felul în care îmi predați, predați-mi în felul în care pot”, dar n-am zis nimic. — Joe, 13 ani
Cel mai rău lucru pe care îl poate face un profesor este să nu înțeleagă că tu faci tot ce poți. Și-or fi închipuind ei că n-o facem, dar o facem. — Abby, 10 ani
Copiii cu dislexie merită tot ce e mai bun. Pentru noi, școala va fi foarte grea. Dar merităm la fel ca oricine. Trebuie doar să ne străduim mai mult; să o luăm pe căi diferite pentru a ajunge acolo unde ajung ceilalți. Nu suntem proști. Suntem inteligenți. Oamenii trebuie să știe asta și noi trebuie să ne asigurăm că o fac. — Patrick, 17 ani