
Profesoara Ileana Oana Macari de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iaşi, prodecan în cadrul Consiliului Facultăţii de Litere, este acuzată de mai mulţi studenţi că îi jignește frecvent și se comportă cu ei neadecvat, inclusiv prin abuz de putere, pe fete comparându-le cu modelele de videochat.
Acuzaţiile la adresa conf. univ. dr. Macari, care predă la catedra de Limba şi Literatura Engleză din cadrul Facultăţii de Litere, au fost lansate de studenți pe un grup de Facebook, relatează Ziarul de Iași. O parte dintre tineri, dar şi foşti studenţi care au participat de-a lungul timpului la cursurile cadrului didactic, au confirmat şi au detaliat povestea sub protecţia anonimatului.
Limbajul nepotrivit ar reprezenta cea mai mare nemulţumire pentru studenţii care, aşa cum au susţinut chiar ei, se tem de profesoară. În mesajul iniţial, publicat pe 17 octombrie, conf. dr. Ileana Oana Macari este acuzată că îi insultă pe studenţi şi că nu le respectă drepturile, apelând deseori, în mod nejustificat, la un limbaj agresiv. Mai mult, autorul postării susține că este dispus să ajungă şi în instanţă, dacă conducerea UAIC nu va lua atitudine.
„Sunt student la Litere, anul II, şi m-am cam săturat de abuzul anumitor profesori, spre exemplu doamna conf. univ. dr. Macari, la care orice aş face, deşi prezent fizic în sală, nu sunt trecut niciodată pe lista de prezenţă, fiind şters din diferite motive, în opinia mea, unele dintre aceste fiind chiar puerile. Respectul faţă de studenţi în cadrul acestor ore lipseşte cu desăvârşire, limbajul si atitudinea fiind total nepotrivite într-un mediu academic. Majoritatea studenţilor fac anumite eforturi pentru a participa la cursuri şi acest comportament «nu te trec pe prezenţă deşi participi la un curs de 120 minute» mi se pare unul care nu reflectă atitudinea corectă impusă de o unitate de învăţământ superior. Personal, consider că am fost jignit şi ameninţat (am martori, desigur). Voi încerca să fac toate demersurile necesare în vederea soluţionării acestei probleme în cadrul facultăţii şi dacă mă voi considera nedreptăţit de decizia luată în cadrul conducerii facultăţii, sunt pregătit şi nevoit să merg mai departe din punct de vedere legal, încurajându-vă să faceţi la fel în astfel de situaţii care pur şi simplu nu îşi au locul în cadrul unei facultăţi”, a scris studentul în mod anonim.
Alţi tineri au reacţionat imediat: „Doamna de mai sus mai are şi ca răspundere de a rezolva problema studenţilor. Un salariu pe care nici jumătate nu-l merită. Pe mine mă miră în ce facultate am ajuns. Până la urmă noi pur şi simplu trebuie să stăm aşa de frică şi să nu facem nimic?”
O masterandă a descris o întâmplare în care studentele au fost comparate cu modelele de videochat.
„Am avut «onoarea» să fac un curs cu dânsa şi în anul II de licenţă. Stăteam cu frică de fiecare dată. Singurul nostru noroc era ca eram în online pe atunci. La primul curs ne-a făcut în toate felurile pentru că am îndrăznit să începem noi meet pe Teams. Şi multe fete aveau poze cu ele pe Teams. Când le-a vazut ne-a zis «Cu astfel de poze puse pe Teams, singurul loc în care o să fiţi chemate la interviu este studioul de Videochat». Nu mai spun de testări, notări, acestea ar fi altfel de agreat dacă nu ne-ar jigni şi nu ne-ar pedepsi degeaba. Dacă spui ceva te lasă în restanţă 10 ani, nu mai termini niciodată facultatea. La un moment dat ne-am plâns profesorului de seminar, iar acesta ne-a pârât la Macari. Ne-a «ars» la curs, nimeni nu se ceartă cu ea, are o influenţă mare în facultate”, spune studenta.
Jurnaliștii ieșeni au încercat să se întâlnească cu conf. dr. Ileana Oana Macari, însă nu se afla la facultate. Contactată telefonic, profesoara nu a dorit să discute despre subiect, închizând apelul. „Sunt răcită, nu pot vorbi, vă rog să reveniţi”, a fost răspunsul profesoarei.
Decanul Facultăţii de Litere, prof. univ. dr. Alexandru Arnold Francisc Gafton, a declarat pentru Ziarul de Iași. că „momentan nu este înregistrată nicio plângere scrisă în ceea ce o priveşte pe profesoara Ileana Oana Macari. (…) Profesorii şi studenţii sînt legaţi nu numai prin calea asumată, ci şi prin obligaţiile impuse de propriul statut şi de Regulamentele care îi călăuzesc, atît în situaţiile de normalitate, cît şi în cele litigioase. Astfel stînd lucrurile, considerăm că, în acest caz, studenta ar fi trebuit să îşi onoreze datoria de a se informa asupra cerinţelor cursului (care, din moment ce erau anterior cunoscute şi au fost respectate de ceilalţi cursanţi, nu sînt supuse părerilor, negocierilor sau altor forme de relativizare) şi să le respecte. Clamarea publică a eventualelor nemulţumiri nu poate fi nici indiciul justeţei şi al conştiinţei îndreptăţirii lor, şi nici al încrederii în sistemul din care cu toţii sîntem parte. Probabil că discuţiile faţă în faţă, în prezenţa celor care conduc Departamentul şi Facultatea, ar fi cele de natură şi în măsură să soluţioneze astfel de disensiuni”.