
Ministerul Educației, prezintă, într-un raport de cercetare, profilul elevului care nu participă la Evaluarea Națională sau se află în risc de neparticipare.
Potrivit instituției, acest tip de elev are următoarele caracteristici:
• trăiește în comunități dezavantajate din punct de vedere social și economic;
• provine din familii monoparentale sau disfuncționale, cu nivel socio-economic, ocupațional și educațional scăzut, ai căror părinți au o implicare foarte redusă în evoluția școlară a copiilor lor;
• învață în școli care se confruntă cu o serie de provocări (fluctuația personalului didactic, dotări insuficiente, lipsa de strategii și planuri concrete de intervenție privind abandonul școlar, respectiv participarea la EN VIII);
• are un nivel scăzut de pregătire, de competențe de bază;
• manifestă un interes scăzut pentru școală;
• nu are în perspectivă continuarea studiilor sau se orientează, cu precădere, către învățământul profesional;
• are un debut timpuriu al experienței în câmpul muncii (preponderent, în mod
informal, ca zilier sau lucrează intensiv în gospodăria familiei);
• are sincope școlare de diferite tipuri (corigențe, repetenție, absențe numeroase, inclusiv de la orele de pregătire remedială și/sau de pregătire pentru EN VIII);
• are un nivel redus de încredere în forțele proprii;
• se confruntă cu marginalizare în cadrul comunității școlare (discriminare, acceptare și disponibilitate de integrare reduse din partea elevilor, a profesorilor);
• nu valorizează rolul educației pentru dezvoltarea sa socială, personală, profesională.
Conform raportului, Rata de neparticipare la EN VIII este determinată de două situații – neabsolvirea clasei a VIII-a în sesiunea de vară sau absentarea de la examenul național.
• Peste 8% dintre elevi nu au absolvit clasa a VIII-a și nu au fost înregistrați la evaluare.
• Dintre cei înregistrați, aproximativ 4% au absentat la evaluare
Sinteza raportului privind neparticiparea la Evaluarea Națională poate fi accesată aici:
Sinteza_raport-neparticipare-EN-VIII-2023