
de Ioana Turcu, profesoară la Colegiul Național de Muzică “George Enescu ” București
Corupția din sistemul de învățământ îmbracă diferite forme. Există multe modalități prin care „șpaga”, traficul de influență și nepotismul găuresc un sistem șubrezit deja de multiplele încercări de reformă (cu o singură excepție prost implementate), de carențele organizatorice, de lipsa resurselor, de interesele partidului de guvernământ și de mafia manualelor și auxiliarelor.
ÎN INTERIORUL SISTEMULUI corupția cariază tot de la nivelul femeii de serviciu din școală până la inspectori și funcționari din minister:
– plicul (în unele instituții obligatoriu și cu sume de la sute până la mii de euro) oferit pentru obținerea unui post definitiv în sistem;
– mesele de „protocol” organizate la fiecare inspecție la clasă, când profesorul, pe lângă tona de hârtii inutile de planificări (pe care în realitate nu le citește și/sau respectă nimeni), evaluări (făcute de cele mai multe ori în lipsa unor criterii și bareme clare) și rapoarte de activitate (care ajung stivuite prin mansardele și holurile inspectoratelor), se simte obligat pentru că „așa se face” să pună o față de masă pe catedră și să o umple de tratații (gustări, prăjituri, cafea, sucuri) ca nu cumva bietul inspector să plece lihnit și deshidratat în urma efortului de a redacta procesele verbale;
– exploatarea de către șefi a personalului administrativ care de multe ori este obligat să presteze servicii din afara atribuțiilor specificate în fișa postului (comisioane, cumpărături, etc.)
– obținerea „pe pile”, intervenții sau mită a certificatelor necesare întocmirii diverselor dosare: certificate de la medicul de familie, evaluări psihologice, concedii medicale;
CORUPȚIA DIN AFARA SISTEMULUI este întreținută, crescută și bine păzită de părinți:
– isteria cadourilor pentru „doamna”, care apare în preajma sărbătorilor de iarnă, de 1 și 8 martie, la începutul și sfârșitul anului școlar;
– meditațiile plătite profesorului de la clasă cu scopul de a asigura „evoluția” elevului și de a obține note bune;
– plicul care rezolvă situațiile extreme (pericolul exmatriculării, motivarea absențelor sau altele);
– lipsa resurselor din școli care duce la existența „fondului clasei”;
Listele rămân deschise pentru completări.
Text preluat de pe Facebook, cu acordul autoarei
Citește și