
Un proiect de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere publică acordă atribuții noi Ministerului Educației, prevede un post suplimentar de secretar general adjunct, dar și un număr mai mare de angajați.
În prezent, instituția are un singur secretar general adjunct. Conform articolului 15 din proiect, va avea doi.
Conform proiectului, Ministerul Educației va avea 642 de angajați. În prezent, conform Hotărârii de Guvern în baza căreia funcționează instituția, are 580.
Art. 15 din proiect:
(1) Ministerul Educaţiei are un secretar general ajutat de doisecretari generali adjuncți, înalţi funcţionari publici, numiţi în condiţiile legii.
(2) Secretarul general şi secretarii generali adjuncți îndeplinesc atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute la art. 61 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Secretarul general şi secretarii generali adjuncți îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite prin ordin al ministrului educaţiei.
Art. 17
(1) Numărul total de posturi pentru Ministerul Educaţiei este de 642, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetelor demnitarilor.
(2) Structura organizatorică pe compartimente, precum şi funcţiile şi atribuţiile aparatului propriu al Ministerului Educaţiei sunt aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. Posturile sunt prevăzute, în condiţiile legii, pentru funcţii publice şi personal contractual.
(3) În termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se face reîncadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat şi în noua structură organizatorică, cu respectarea condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare pentru fiecare categorie de personal.
Conform articolului 4 din proiect, Ministerul Educației va avea următoarele atribuții:
a) asigură cooperarea internaţională, prin aplicarea acordurilor internaţionale în domeniile sale de activitate şi prin promovarea de noi acorduri. În acest sens, asigură participarea, elaborează şi fundamentează poziţiile României în procesul de negociere şi adoptare a iniţiativelor la nivel european, în domeniul său de activitate.
b) asigură îndeplinirea, în domeniul său de competenţă, a obligaţiilor ce decurg din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene, inclusiv în ceea ce priveşte transpunerea şi/sau crearea cadrului juridic de aplicare direct a actelor juridice obligatorii ale Uniunii Europene, implementarea şi monitorizarea aplicării acestora.
c) participă la procesul de elaborare, negociere și adoptare a politicilor și actelor juridice ale Uniunii Europene în domeniile sale de competență, potrivit cadrului normativâ privind organizarea și funcționarea Sistemului național de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituțiilor Uniunii Europene;
d) este Autoritate Națională pentru programul Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate. Ministerul Educației controlează și coordonează activitatea, evaluează sistemul și procedurile de organizare și funcționare, aprobă programul de lucru anual al Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Ministerul Educației contractează servicii de auditare financiară pentru realizarea Raportului de audit privind implementarea Programelor Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate (ESC), precum și a Raportului privind utilizarea grantului operațional gestionat de ANPCDEFP.
e) participă la activitățile Comitetului interministerial pentru coordonarea relațiilor României cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), elaborează și promovează măsuri pentru implementarea instrumentelor juridice pentru aderarea la OCDE și participă la procesul de negociere a aderării României la OCDE în domeniile sale de competență;
f) participă la programe și proiecte ale Uniunii Europene, ale OCDE și a altor organizații și instituții internaționale în domeniul de activitate;
g) asigură, în numele statului și al Guvernului, reprezentarea în organismele și în organizațiile naționale, regionale și internaționale, precum și în cadrul comitetelor şi grupurilor de lucru operaţionale, din domeniul educației şi din domeniul formării profesionale, ca autoritate de stat pentru domeniul său de activitate;
h) încheie tratate internaționale la nivel departamental sau inițiază demersurile necesare încheierii tratatelor la nivel de stat sau de guvern în domeniile de responsabilitate, în condițiile prevăzute de Legea nr. 590/2003 privind tratatele sau, după caz, Legea nr. 276/2011 privind procedura prin care România devine parte la tratatele încheiate între Uniunea Europeană și statele membre, pe de o parte, și state terțe sau organizații internaționale, pe de altă parte;
i) încheie documente de cooperare internaţională care nu sunt guvernate de dreptul internaţional cu autorităţi având competenţe echivalente din state membre ale Uniunii Europene sau state terţe, respectiv organizaţii internaţionale, în domeniile de competenţă, în baza împuternicirii primite;
j) derulează relaţii bilaterale cu ministerele şi instituţiile cu atribuţii în domeniile de activitate ale ministerului din alte state;
k) asigură îndeplinirea condiției favorizante tematice 4.3 un cadru de politică strategică pentru sistemul de educație și formare, la toate nivelurile, precum și monitorizarea acesteia pe toată durata perioadei de programare financiară, în acord cu angajamentele asumate prin Acordul de parteneriat 2021-2027și programele aferente Politicii de Coeziune.
l) colaborează cu structurile de elevi şi studenţi legal constituite şi sprijină acţiunile structurilor asociative de elevi şi studenţi, care corespund obiectivelor cuprinse în programele proprii;
m) poate încheia, în condiţiile legii, contracte civile, direct sau prin unităţile subordonate, cu persoane juridice ori cu persoane fizice, pentru realizarea de programe şi acţiuni privind elevii şi studenţii şi implicarea acestora în viaţa socială;
n) derulează, direct sau prin instituţiile din subordinea sa, programe de stimulare şi recompensare a elevilor şi studenţilor;
o) coordonează şi monitorizează buna desfăşurare a activităţilor didactice, precum şi a activităţilor extraşcolare ale elevilor şi studenţilor;
p) finanţează acţiuni proprii pe baza programelor aprobate de ministrul educaţiei;
q) avizează, prin structura de specialitate, necesarul de formulare tipizate pentru actele de studii, solicitat de unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat şi particulare acreditate şi transmite comanda pentru tipărirea acestora către Compania Naţională „Imprimeria Naţională” – S.A., care poartă întreaga răspundere pentru asigurarea securităţii tipăririi;
r) primeşte, în baza protocolului de colaborare încheiat cu Inspecţia Muncii, accesul la informaţiile din registrul general de evidenţă a salariaţilor, pentru realizarea interoperaţionalizării platformelor Ministerului Educaţiei în vederea urmăririi traseului profesional al absolventului;
s) avizează proiectele de acte normative elaborate de ministere şi de alte organe ale administraţiei publice centrale pentru domeniul său de activitate;
t) asigură relaţia cu Parlamentul, Consiliul Economic şi Social şi reprezentanţi ai societăţii civile în problemele specifice domeniilor sale de activitate;
u) propune acordarea statutului de utilitate publică asociaţiilor şi fundaţiilor din domeniul său de activitate, în condiţiile prevăzute de lege;
v) primeşte şi soluţionează sesizările persoanelor fizice şi juridice, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare;
w) eliberează certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, în condiţiile legii, pentru instituţiile de învăţământ superior de stat;
x) aprobă repartizarea pe judeţe/municipiul Bucureşti a numărului maxim de posturi pentru inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, unităţile conexe, precum şi pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, inclusiv învăţământ special, centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, centre de excelenţă;
y) asigură, prin Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic, implementarea componentei „Programul pentru învățământul dual (VET)” aria „Educație și formare vocațională”, a celei de-a doua contribuții elvețiene pentru coeziune economică și socială adresată României.
z) alte atribuţii prevăzute în acte normative aflate în vigoare.
Proiectul de HG este disponibil, integral, aici: Proiect_HG_Organizare_functionare_ME
Atribuțiile actuale ale Ministerului Educației pot fi accesate aici.