
Daniel David, validat de Parlament pentru funcția de ministru, propune reorganizarea Ministerului Educației, abordarea fenomenului meditațiilor și combaterea consumului de droguri în școli. Rectorul UBB Cluj aduce în prim-plan o viziune modernă asupra rolului educației în societatea românească, cu o abordare bazată pe dovezi și politici fundamentate științific.
David consideră că Ministerul Educației și Cercetării ar trebui să fie cel mai important minister dintr-un guvern, subliniind că educația și știința sunt pilonii unei societăți moderne.
„Să sperăm că după votul Parlamentului şi învestire voi prelua mandatul de ministru pentru că, aşa cum am spus, vine şi dintr-o nelinişte pe care o am, fiindcă mă uit la ce se întâmplă în ţară şi văd o Românie polarizată, o Românie care este aproape să-şi rupă ţesutul social şi coeziunea pe care o are, iar eu cred într-o Românie mai europeană, a Românie a cunoaşterii, iar cunoaşterea nu poate să vină decât din educaţie şi cercetare. De aceea şi spun, mai în glumă, mai în serios, că dacă politic toţi vorbesc despre ministere de forţă pentru mine, social, ministerul cel mai puternic dintr-un guvern trebuie să fie ministerul care se ocupă de educaţie şi de ştiinţă”, a declarat, luni, Daniel David, potrivit News.ro.
El susține că va pune în aplicare deciziile formulate de comisii de experți, prioritizând politici educaționale bazate pe dovezi.
„Eu sunt pentru politici educaţionale bazate pe dovezi. Dacă o comisie de experţi îmi propune o decizie, o iau şi o duc mai departe. Am vorbit despre o comisie care va analiza situaţia homeschooling-ului, despre asta am discutat. Nu poţi face comisii de experţi pe toate temele pe care le ai într-un minister atât de mare şi de complex”, a explicat David.
Daniel David plănuiește o reorganizare amplă a Ministerului Educației, care să reflecte complexitatea acestuia.
„Prioritatea numărul zero este să lucrăm pe obiectivele pe care le avem în programul de guvernare. Sigur că o să începem întâi cu reorganizarea ministerului, vă daţi seama că este un minister complex şi complicat fiindcă pe lângă ce avea înainte, învăţământul preuniversitar şi învăţământul universitar, în acest moment vine şi Cercetarea (…) sunt multe activităţi care merg în mod obişnuit, adică şcoala trebuie să funcţioneze, universităţile trebuie să funcţioneze, institutele de cercetare trebuie să funcţioneze…. Continuăm elaborarea actelor subsecvente pentru adoptarea legilor noi, fiindcă au apărut foarte multe legi noi în aceste domenii, (…) iar pentru mine în zona academică, în zona învăţământului superior este fundamentală reorganizarea arhitecturii mediului academic pe liniile pe care le-am descris”, a precizat el, citat de News.ro.
Una dintre temele centrale abordate de viitorul ministru este problema consumului de droguri în școli. David pledează pentru intervenții bazate pe echipe mixte de psihologi și medici, în cadrul unei strategii mai largi pentru un stil de viață sănătos.
„Nu uitaţi că prevenţia şi controlul comportamentului se face prin specialişti în Psihologie, nu fiindcă eu sunt psiholog, dar ei sunt specialiştii care pot să se ocupe de prevenţie, medicul este foarte important, mai ales când vorbeşte despre tratament, odată ce ai ajuns deja acolo, dar aş vrea să punem această abordare într-o perspectivă mai generală şi vom lucra la o strategie pentru un stil de viaţă sănătos, în care această componentă să fie una dintre componente, alături de cum să mănânci sănătos, cum să faci exerciţii fizice… tot ce înseamnă stil de viaţă sănătos”, a explicat el.
Referindu-se la fenomenul meditațiilor, Daniel David admite complexitatea problemei și propune o reglementare mai clară, în locul unei interdicții. El subliniază că fenomenul meditațiilor există și în alte țări, iar soluția optimă ar fi să se creeze un cadru în care acestea să fie accesibile și transparente, fără a afecta parcursul educațional al elevilor.
„Dacă mă întrebaţi în acest moment nu pot să vă spun că am o strategie, dar cu siguranţă este un fenomen care ştiu că este în discuţia publicului şi dacă presiunile vor fi tot mai mari vom face iarăşi o analiză să vedem ce soluţii pot să fie. Dacă mă întrebaţi pe mine ce soluţie am în acest moment, nu m-am gândit la o soluţie anume… până la urmă asta cu stoparea meditaţiilor este foarte complicată. Eu, ca psiholog, ştiu că atunci când vrei să blochezi un comportament, dacă îl blochezi el apare în forme accentuate mascat. Şi atunci mai degrabă aş vorbi despre cum putem pune ideea de meditaţii care există şi în alte ţări, într-o formă în care să nu apară conflicte de interese, într-o formă în care să nu fie obligaţi elevii să apeleze la acest fenomen pentru a putea lua note mari sau a trece clasa, deci în această formă aş pune-o, nu în ideea să interzicem lucruri”, a spus Daniel David.
În privința introducerii de noi materii obligatorii, David avertizează asupra pericolului supraîncărcării planului de învățământ: „Prea multe lucruri sunt obligatorii şi după aceea tot noi ne mirăm că este atât de încărcat planul de învăţământ. Deci cumva aş spune: hai să facem întâi o strategie bună, care funcţionează, şi după aceea ne putem gândi dacă funcţionează într-o logică opţională sau obligatorie”.