
pregătirea probelor de competențe
Pe măsură ce noua structură a Bacalaureatului pune accent pe competențele lingvistice, digitale și de comunicare, LLI Academy adoptă strategii și practici inovatoare care răspund nevoilor actuale ale elevilor. Profesorii din această școală au prezentat pentru Educație Privată strategiile utilizate pentru dezvoltarea acestor competențe, importanța simulărilor, gestionarea emoțiilor și planificarea eficientă a timpului de studiu.
Resurse și strategii pentru competențele lingvistice, digitale și de comunicare
Profesorii de la LLI Academy integrează o gamă variată de resurse și tehnici pentru a sprijini elevii:
Iuliana Costea subliniază că, deși există multe resurse disponibile, acestea trebuie alese cu grijă. „Există o multitudine de resurse care susțin atât pregătirea în școală a examenului, cât și studiul individual. Totuși, este necesară consultarea unui profesor în ceea ce privește corectitudinea informației. Din păcate, sunt publicate culegeri în care eseurile nu oferă informațiile cerute în elaborarea Subiectului al III-lea și, totuși, acestea ,,se prezintă” ca fiind realizate în conformitate cu programa de examen.”
Mihaela Vâjâitu atrage atenția asupra importanței resurselor digitale pentru eficientizarea procesului de învățare. „Consider că accesul la utilizarea resurselor digitale este important pentru eficientizarea procesului de învățare logică, în care se pot urmări pașii logici utilizați și structurarea rezolvării problemelor prin folosirea formulelor specifice, transformarea în și a mărimilor fizice, abordarea sistematică a fiecărei probleme folosind desene schematice sau grafice specifice.”
Anca Dumitrașcu punctează faptul că orice resursă este valoroasă dacă este utilizată corect. Și aceasta recomandă resursele digitale selectate și validate de cadrele didactice pentru a asigura o pregătire teoretică și practică solidă.
Importanța simulărilor și a sesiunilor de practică
Simulările reprezintă un element esențial în pregătirea elevilor pentru probele de competențe. Profesorii LLI Academy au explicat rolul acestora:
Alexandra Toader consideră că simulările oferă elevilor experiență practică, contribuind la familiarizarea cu cerințele examenului. Aceasta subliniază că repetarea formatului crește încrederea elevilor și reduce stresul asociat examenului real. De asemenea, profesorii pot identifica lacunele și ajusta pregătirea în consecință.
Diana Negoiță adaugă că simulările ajută elevii să înțelegă structura examenului, gestionarea timpului și atmosfera specifică. Prin evaluări frecvente, elevii pot identifica punctele slabe și le pot corecta. „Simulările sunt foarte importante în familiarizarea elevilor cu formatul probelor de competente și a probelor scrise. În primul rând, acestea au rol crucial în înțelegerea structurii examenului – tipuri de exerciții, cerințe specifice, gestionarea înțeleaptă a timpului alocat și în obișnuirea elevilor cu atmosfera și conduita specifice Bacalaureatului. De asemenea, simulările sunt un bun prilej de verificare a cunoștințelor și de a identifica și îmbunătăți, ulterior, ariile în care elevii pot avea lacune.”
Iustina Năftănăilă pune accent pe crearea unor sesiuni de lucru care replică condițiile examenului. Această abordare contribuie la reducerea emoțiilor și oferă elevilor încredere în cunoștințele lor. „Cu cât se întâlnesc mai des cu întregul context al probei de examen, cu atât la examen emoțiile sunt gestionate mai ușor de către ei. De asemenea, simulările îi ajută pe elevi să-și conștientizeze nivelul de pregătire actual, ajutându-i să vadă unde au de aprofundat informații și să-și dea seama cum pot face lucrurile mai bine.”
Gestionarea emoțiilor și reducerea stresului
Un alt aspect important al pregătirii este sprijinul emoțional oferit elevilor. Profesorii de la LLI Academy folosesc diverse tehnici pentru a-i ajuta să gestioneze stresul:
Alexandra Toader recomandă organizarea într-o structură clară a pregătirii, împărțirea sarcinilor în etape mici și pauze scurte între sesiuni de studiu. Ea consideră că un feedback pozitiv poate crește încrederea elevilor în propriile abilități.
Anca Dumitrașcu propune tehnici de respirație controlată și focalizarea pe procesul de învățare, nu pe rezultat. Astfel, elevii pot transforma stresul într-un factor pozitiv. „Stresul poate fi adaptativ (eustres=Stresul bun care duce la rezultate) și dezadaptativ (distres=care nu duce la rezultatele dorite și creează o presiune uriașă pe umerii eleviilor). Pentru a-i ajuta să gestioneze stresul, mă asigur că nu există subiecte pe care elevii mei să nu le poată aborda sau cu care să nu fie familiarizați. Ca tehnici de gestionare a stresului recomand respirația în timpi 4-3-5 și focalizarea pe proces, nu pe rezultat.”
Organizarea timpului și stabilirea priorităților
Planificarea eficientă a timpului este o componentă-cheie a succesului la Bacalaureat:
Iustina Năftănăilă descrie modul în care la Geografie se creează planuri de lucru clare, împărțind materia în subiecte mari. Elevii lucrează pe variante de examen, iar periodic se fac evaluări pentru a monitoriza progresul. „La Geografie realizăm un plan de lucru. Împărțim întrega materie în cele trei subiecte mari de la examen (Europa, România, Uniunea Europeană) și acordăm un anumit timp fiecărui subiect, astfel încât elevii să poată parcurge întreaga materie până la examen. După fiecare subiect parcurs, elevii rezolvă cât mai multe exerciții pentru fiecare subiect, astfel încât partea teoretică este aplicată în subiectele pentru examen. Întreaga materie va fi parcursă integral de mai multe ori până la final, elevii fiind foarte familiarizati cu structura examenului. La anumite intervale de timp realizăm evaluări pentru a vedea nivelul actual el elevilor și a vedea la ce subiecte din materie este nevoie de recapitulare a cunoștințelor. Le recomand să învețe constant și să realizeze exerciții.”
Iuliana Costea susține importanța întâlnirilor individuale cu elevii pentru stabilirea priorităților. Aceste discuții permit elevilor să identifice ce trebuie să aprofundeze pentru a-și atinge obiectivele.
Concluzii și perspective pentru viitor
Profesorii LLI Academy consideră că noua structură a Bacalaureatului poate fi benefică, deoarece permite o mai bună concentrare pe competențele practice și reduce presiunea din perioada examenelor scrise. Totuși, ei sugerează că ar fi utile ghiduri oficiale clare, simulări mai frecvente și sesiuni de consiliere pentru reducerea stresului.
Prin metodele adaptate nevoilor elevilor, LLI Academy demonstrează că o pregătire echilibrată, care combină competențele teoretice și aplicative, este cheia succesului în fața provocărilor impuse de Bacalaureat.