
Federația Națională a Părinților Edupart a transmis o analiză despre proiectele de planuri-cadru, care include punctele pe care le consideră bune ale propunerilor, dar și ”punctele mai puțin bune”. În cea de-a doua categorie, FNP Edupart include și faptul că noile planuri cadru promit un bacalaureat personalizabil, fără să ofere, însă alte detalii despre cum ar urma să funcționeze acest examen.
Aspecte esențiale positive ale noilor planuri-cadru, potrivit FNP Edupart:
1) Flexibilitate și personalizare – Elevii vor avea mai multe opțiuni de alegere a materiilor, în special în clasele a XI-a și a XII-a.
2) Învățământ aplicat și orientat spre carieră – Se consolidează învățământul tehnologic și dual, cu accent pe competențele necesare în câmpul muncii.
3) Simplificarea curriculumului – Se evită supraîncărcarea orară, permițând o tranziție mai lină între gimnaziu și liceu.
4) Autonomie crescută pentru unitățile de învățământ – Școlile vor putea adapta oferta educațională în funcție de resurse și nevoile comunității.
5) Oportunități mai mari pentru elevi – Posibilitatea de schimbare a filierei sau a specializării în primele clase de liceu și un bacalaureat personalizabil.
Aspecte mai puțin pozitive ale noilor planuri-cadru, în viziunea FNP Edupart:
În timp ce Ministerul Educației prezintă noile planuri-cadru ca un pas spre modernizarea sistemului de învățământ, există și unele aspecte problematice care trebuie analizate cu atenție:
1) Lipsa unei consultări reale cu părinții și profesorii
Deși documentul este în consultare publică, există riscul ca deciziile finale să nu reflecte în mod real opiniile și nevoile celor implicați direct în educație. Părinții nu au fost consultați suficient în etapele inițiale ale elaborării acestor planuri.
2) Flexibilitatea crescută poate genera inegalități
Posibilitatea ca școlile să decidă asupra unor opționale sau să își personalizeze oferta educațională poate duce la disparități majore între unitățile de învățământ.
Elevii din mediul rural sau din orașe mai mici ar putea avea un acces limitat la anumite materii și resurse esențiale pentru viitorul lor.
3) Supraîncărcare mascată a curriculumului
Deși planurile-cadru promit reducerea supraîncărcării, în realitate, prin introducerea unor discipline opționale obligatorii și prin accentul pe competențe multiple, elevii ar putea ajunge să aibă același volum mare de muncă, dar sub altă formă.
4) Probleme în implementare
Autonomia crescută a școlilor poate genera dificultăți în aplicarea uniformă a noilor planuri-cadru. Unele unități de învățământ nu dispun de logistica si infrastructura necesară pentru a oferi diversitatea de cursuri propusă.
5) Modificări la bacalaureat fără claritate
Planurile-cadru promit un bacalaureat personalizabil, însă nu oferă încă detalii clare despre cum va funcționa acesta și ce impact va avea asupra accesului la universități.
6) Riscul ca schimbările să fie doar formale
În trecut, multe reforme curriculare au rămas doar pe hârtie, fără efecte reale în sistem. Fără o formare adecvată a profesorilor și fără investiții în infrastructură, există riscul ca aceste schimbări să nu fie aplicate eficient.