40% dintre elevi spun că nu au fost consultați de profesori în legătură cu predarea și evaluarea din clasă – studiu

Conform unui studiu realizat de World Vision România, aproape jumătate dintre copii spun că nu sunt ascultați de adulți atunci când se iau decizii importante pentru ei. Mai mult, peste 40% dintre elevi afirmă că nu au fost consultați de profesori în ceea ce privește predarea și evaluarea din clasă. În acest context, Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ) devine o oportunitate reală pentru ca vocea elevilor să fie luată în considerare în procesul educațional.

Noile planuri-cadru pentru învățământul liceal, lansate în dezbatere publică la finalul lunii ianuarie de Ministerul Educației, propun introducerea Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ) într-un procent de 15% din totalul planului-cadru. Această modificare înlocuiește actualul curriculum la decizia școlii și pune accent pe dezvoltarea competențelor și intereselor personale ale elevilor.

World Vision România consideră că flexibilizarea conținutului educațional în funcție de nevoile specifice ale liceenilor va avea un impact pozitiv asupra dezvoltării acestora și a integrării lor pe piața muncii. Totodată, această inițiativă se aliniază cu modelele internaționale de bună practică, promovând autonomia elevului și participarea acestuia la luarea deciziilor care îl privesc.

Copiii din Consiliul Consultativ al Copiilor din cadrul World Vision România susțin introducerea CDEOȘ și a diversității de opționale disponibile. Ei consideră că această schimbare va contribui la dezvoltarea personală și profesională a elevilor. Cu toate acestea, există îngrijorări privind capacitatea școlilor, în special din mediul rural, de a implementa această măsură. Deficitul de cadre didactice și lipsa resurselor necesare ar putea limita oferta educațională, afectând echitatea accesului la aceste opționale.

„Ne punem problema existenței profesorilor pregătiți să predea materiile opționale. În multe școli din mediul rural, opționalele propuse nu vor fi fezabile fără resurse adecvate. O soluție ar putea fi organizarea materiilor opționale în zile specifice, astfel încât profesorii specializați să poată ajunge în mai multe școli”, au declarat reprezentanții Consiliului Consultativ al Copiilor din World Vision România.

Deși CDEOȘ oferă elevilor posibilitatea de a-și personaliza parcursul educațional, mulți tineri pot întâmpina dificultăți în luarea acestor decizii, având în vedere că, până în clasa a VIII-a, părinții sunt cei care aleg materiile suplimentare. Elevii subliniază importanța unui sistem de consiliere eficient, care să îi ajute să își înțeleagă opțiunile și să ia decizii informate pentru viitorul lor educațional și profesional.

Implementarea noilor planuri-cadru trebuie să fie însoțită de măsuri care să asigure succesul acestei reforme. Printre acestea se numără:

Asigurarea resurselor necesare pentru ca toate școlile, indiferent de locație, să poată oferi elevilor opționale relevante.

Formarea și atragerea profesorilor specializați pentru a putea susține noile discipline opționale.

Crearea unui sistem de orientare și consiliere care să sprijine elevii în procesul de alegere a opționalelor potrivite nevoilor lor.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.