Câteva gânduri despre evaluarea profesorilor, performanțele elevilor și implicațiile salariale

Liliana ROMANIUC

Câteva gânduri despre evaluarea profesorilor

de Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație

Mă număr printre cei care cred că evaluarea este o modalitate de îmbunătățire a tot ceea ce facem. Așadar, cred că avem nevoie de evaluarea activității profesorilor.
În educație, atunci când ne referim la învățare, vorbim despre evaluarea învățării, evaluarea pentru învățare și evaluare ca învățare. Cred că evaluarea profesorilor ar trebui să se focalizeze pe ultimele două forme – cele care, dacă sunt bine realizate, vor produce performanțe profesionale.
În ceea ce-i privește pe profesori (pe angajați, în general), înainte de evaluarea profesională avem nevoie de o analiză ocupațională riguroasă (ce face, de fapt, profesorul din școlile noastre azi, nu ceea ce credem noi că ar trebui să facă).
În al doilea rând, avem nevoie de un profil de competențe profesionale, adică ceea ce ne dorim să facă profesorii, desigur, în raport cu niște obiective strategice definite și agreate la nivel național.
În al treilea rând, avem nevoie de standarde profesionale care să definească nivelurile de performanță care pot fi atinse.
Și, în al patrulea rând, avem nevoie de instrumente clare și obiective de evaluare pentru autoevaluare, management, colegi, elevi / părinți.
Am documentat mai multe sisteme educaționale și am constatat că majoritatea celor în care se face evaluarea profesorilor au standarde de evaluare și instrumente, iar altele au standarde, dar instrumentele rămân la latitudinea școlilor. Există și sisteme educaționale care nu au standarde profesionale. Finlanda nu are standarde sau instrumente naționale de evaluare a profesorilor, accentul fiind pus pe autonomia și etica profesională a cadrelor didactice. În Estonia există un cadru național de competențe profesionale, dar evaluarea în raport cu acesta este opțională.
În toate cele 11 sisteme educaționale din Europa, Asia, America de Nord, pe care le-am documentat, evaluarea nu este corelată cu performanțele elevilor.
Sunt cel puțin două argumente care susțin o astfel de abordare.
Primul este acela că performanțele elevilor, în special în învățare, depind de foarte mulți factori, peste 300 ne spun studiile. Profesorul și calitatea predării sunt factorii cu un impact foarte mare asupra învățării, dar există și factori care limitează incredibil de mult acest impact.
Al doilea argument este legat de faptul că prin evaluarea activității profesorilor se urmărește identificare zonelor în care aceștia au nevoie de sprijin, de învățare, de practică deliberată. Miza nu este salariul, ci o pregătire mai bună a profesorilor, care să conducă la progres în învățare pentru fiecare elev. De altfel, asta cred eu că ar trebui să urmărim în evaluare – în ce măsură profesorul este preocupat de progresul în învățare al fiecărui copil, indiferent de nivelul la care se află, mediul din care vine, aspirațiile pe care le are. Prin evaluare să-i ajutăm pe profesori să contribuie la progresul în învățare pentru fiecare elev.
Școala este în primul rând despre învățare, în toate domeniile: cunoaștere, caracter, comportament. Ps. Cred că trebuie să începem conversații profesionale serioase pe tema evaluării profesorilor. Altfel…o fac alții, cu mize îndoielnice.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.