Cristescu, după eliberarea din funcție: Putem construi în educație doar împreună cu profesorii
28 Martie 2025, 11:19
După eliberarea din funcție, Bogdan Cristescu, până ieri secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a publicat un mesaj referitor la activitatea sa în cadrul instituției.
Cristescu a fost eliberat din funcție ieri, printr-o decizie a premierului Marcel Ciolacu.
”Putem construi în educație doar împreună cu profesorii și acordându-le încrederea și susținerea noastră”, transmite fostul secretar de stat, pe pagina sa de Facebook.
Bogdan Cristescu enumeră proiectele și strategiile în a căror coordonare a fost implicat, în timpul mandatului. Printre acestea:
”- creșterea absorbției fondurilor europene în exercițiul financiar 2014-2020, de la aproape 25% la preluarea în iunie 2022, până la aproape 90% la finalul programării în decembrie 2023;
– îndeplinirea condiției favorizante pentru educație (declarată îndeplinită în august 2024, opt criterii, în condițiile în care în iulie 2022 erau îndeplinite două) – indispensabilă pentru a primi aproape 2,2 miliarde de euro în cadrul finanțărilor europene;
– realizarea și finalizarea procesului de aderare la OECD – componenta educație, de la primul memorandum oficial din decembrie 2022, până la primirea acordului formal pentru educație în decembrie 2024;
– prima includere a României în studiul Education at a Glance, participarea României în proiectulFuture of Education and Skills 2030/2040, contribuția apreciată a României în diverse proiecte și studii ale OECD, implementarea pentru prima oară a studiului PIAAC (de evaluare a competențelor adulților) în România – HG este pe circuitul interministerial de avizare;
– PEO: contractarea a trei proiecte non-competitive de interes strategic pentru sistemul de educație preuniversitar (Sistem unitar pentru educație timpurie incluzivă și de calitate – SU-ETIC, Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă – RE CRED și Creşterea relevanței formării profesionale iniţiale prin anticiparea nevoilor de formare profesională pentru piaţa muncii – implementat împreună cu CNDIPT), patru proiecte non-competitive importante pentru învățământul universitar (implementate împreună cu UEFISCDI), precum și un proiect în faza de contractare (Mecanisme de intervenție pentru dezvoltarea alfabetizării funcționale în învățământul preuniversitar – MIAF) și două în faza de evaluare (Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei – CONSEDU și Educație de calitate prin evaluare școlară – implementat împreună cu ARACIP). Fac precizarea că nu am listat aici toți partenerii – instituții de învățământ universitar, ISJ-uri, CCD-uri pentru a nu scrie un mesaj imens, dar contribuția lor este cunoscută și valorizată așa cum trebuie.
– PEO: lansarea mai multor ghiduri pentru apeluri competitive, dintre care Primul student în familie și Stagiile de practică pentru elevi și Stagiile de practică pentru studenți sunt deja în implementare, împreună cu alte 5 apeluri deschise sau în evaluare – care vor veni în sprijinul educației timpurii, în sprijinul copiilor cu CES sau care provin din comunități dezavantajate, pentru ajutorul studenților cu venituri reduse în vederea participării la mobilități ERASMUS + etc.
– PIDS: contractarea și începerea implementării din ianuarie 2025 a proiectului non-competitiv Servicii Comunitare Integrate în 2000 de UAT ((implementat de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății)
– finalizarea cu succes a proiectului ROSE de către UMFPE cu finanțare de la Banca Mondială;
– reactivarea (și asigurarea finanțării pentru anul în curs) proiectului Safer, Inclusive And Sustainable Schools Project – finanțat prin împrumut de la Banca Mondială (acum este un disbursement de aproape 14% în condițiile unui disbursement de 0,17% în 2022) prin care deja construcțiile a 8 școli sunt în diverse stadii de execuție, clase mobile sunt instalate și am început evaluarea pentru realizarea cursurilor de prim ajutor și de reacție rapidă în caz de dezastru
– și, aproape de sufletul meu (împreună cu realizarea standardelor naționale de evaluare), lansarea în dezbatere publică a proiectelor de planuri cadru pentru liceu – atât de necesare.”