fbpx

Diana Segărceanu, co-fondatoare Avenor College: Evaluarea Națională, între mit și realitate

Diana Segărceanu, co-fondatoare Avenor College

Înainte să le aflăm rezultatele la Evaluarea Națională (EN) îi felicit pe toți elevii care au dat totul pentru acest examen! Să treci la 14 ani prin cel mai competitiv examen școlar este o mare realizare!

 

Aș vrea să las aici o întrebare pentru părinți: Știați că în România este singurul sistem școlar din lume în care, la 14 ani, elevii sunt supuși celei mai competitive probe școlare din viața lor? Acel examen unde se întâmplă ca, cu 9:70 să intri și cu 9:69 să pici.

Pare ceva serios, competitiv, de bine. Doar că efectul este contrar.

În ultimele zile am auzit multe voci de părinți debusolați și copii epuizați după Evaluarea Națională.

O mamă a unui băiat de clasa a 8-a a scris: „A ieșit trist de la evaluarea de mate. Furios. A greșit ceva ce știa. Cum a putut să piardă sutimi importante? Dacă nu o să mai intre la liceul dorit?

 

Efectul în sufletul copilului și al familiei se simte ca un eșec major. Pentru un copil de 14-15 ani, dacă „nu ai intrat la liceul visat” este echivalent cu „nu aparții, nu ai valoare” chiar dacă vorbim de „niște sutimi”

 

Teoretic, EN este o competiție a performanței, un examen dur care necesită din partea elevilor muncă serioasă și susținută. Admirabil, nu? Doar că efectul asupra interesului pentru școală este contrar.

– Examenul în sine este o lecție dură că, oricât ai face, oricum nu e de ajuns.

– Când copiii ies din examen, nu-și mai doresc să audă de învățare pentru cel puțin 2 ani.

 

Știm că EN a fost gândită ca un examen cu scop nobil, dar nu mai este de mult așa. Îi admir pe elevii, părinții și profesorii care încă mai idealizează acest examen. Pentru unii dintre ei chiar funcționează.

 

Eu, ca părinte și co-fondator de Avenor College am căutat cu echipa noastră de profesori – încă de acum 10 ani – și am găsit o formă alternativă de evaluare. Este pentru cei care vor o evaluare mai relevantă la final de clasa a 8-a.

Pe lângă notele din catalog, Evaluarea Internațională Checkpoint se dă la Matematică și Științe. La Română, examenul final este un discurs în fața publicului iar la Engleză, elevii dau examenul FCE (First Certificate of English).

Toate aceste probe sunt gândite să evalueze ceea ce e important la 14 ani – dar și pentru a antrena capacitatea de învățare pentru toată viața.

Așadar, există școli unde învățarea este susținută de sisteme coerente, unde curriculumul, pedagogia și evaluarea sunt interconectate. Unde triunghiul relațional bazat pe încredere între școală, părinți și elevi nu e doar o poveste, unde există profesori excelent pregătiți și lideri cu viziune.

 

Căutați aceste școli.

 

E nevoie de o comunitate unită (un sat) să educăm un copil. Cu atât mai mult un adolescent.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.