
Evaluarea profesorilor în țările cu sisteme educaționale dezvoltate
Autoare: Raluca Anghel, studentă la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București
Bianca Duran, studentă la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București și profesoară pentru învățământul primar
Evaluarea profesorilor în țările cu sisteme educaționale dezvoltate este un proces complex, orientat spre îmbunătățirea continuă a calității predării și a rezultatelor elevilor. Iată o analiză a patru studii de caz relevante:
Finlanda – Încredere și profesionalism
În Finlanda, profesorii beneficiază de un înalt grad de autonomie profesională, iar evaluarea se axează pe dezvoltarea continuă și reflecția pedagogică. Formarea inițială a cadrelor didactice este riguroasă, iar accentul se pune pe echitate, sprijin individual și dezvoltarea abilităților de gândire ale elevilor.
Înainte de a ajunge la catedră, toți profesorii finlandezi trebuie să urmeze o facultate unde sunt pregătiți temeinic atât teoretic, cât și practic, dobândind competențe de predare. Acest lucru este pus în practică încă din 1980 și formarea lor nu se limitează doar la studiile universitare, ci continuă cu programe de formare, pentru a se adapta la schimbările din societate și la nevoile elevilor, asigurând astfel un proces de predare actual, flexibil și de înaltă calitate.
A fi profesor în Finlanda înseamnă a ocupa una dintre cele mai respectate meserii, fapt care atrage anual mii de candidați, pentru ocuparea unui post. Procesul de selecție este unul riguros, iar admiterea în programele de formare a profesorilor se face pe baza unor criterii stricte, care cuprind tât cunoștințele academice, cât și abilitățile practice și motivația personală. Astfel, doar cei mai bine pregătiți și dedicați reușesc să își construiască o carieră în acest domeniu, contribuind la menținerea standardelor ridicate ale educației finlandeze.
Surse informații:
Coaliția pentru Educație. (n.d.). Poziții publice. Coaliția pentru Educație. https://coalitiaedu.ro/initiative/pozitii-publice/
Eu Educ Center. (2025, februarie 23). Finlanda, model în învățământ: Metoda prin care, de 44 de ani, profesorii au devenit maeștri în educație. Eu Educ Center. https://eueducenter.ro/2025/02/23/finlanda-model-in-invatamant-metoda-prin-care-de-44-de-ani-profesorii-au-devenit-maestri-in-educatie/?utm_source=chatgpt.com
🇪🇪 Estonia – Evaluare bazată pe competențe
Estonia a implementat un sistem de evaluare a profesorilor structurat pe patru grade de carieră, fiecare asociat cu un set clar de competențe profesionale. Acest model permite avansarea voluntară în carieră și încurajează dezvoltarea profesională continuă.
Pregătirea inițială a cadrelor didactice presupune obținerea unei diplome de master în domeniul educației, completată de calificări pedagogice solide și cunoștințe avansate de limba estonă, la nivel C1. Aceste standarde ridicate asigură că profesorii sunt bine pregătiți atât teoretic, cât și practic, înainte de a intra în sistemul de învățământ.
Formarea continuă a profesorilor este o prioritate în Estonia, iar statul estonian investește constant în cursuri de perfecționare, organizate de universități. Acestea sunt axate pe dezvoltarea competențelor digitale și pe adaptarea la metode moderne de predare, astfel încât profesorii să fie permanent conectați la noile cerințe ale societății și ale elevilor.
Integrarea tehnologiei în procesul de predare este un alt element important al educației în Estonia. Școlile sunt dotate cu echipamente moderne, iar profesorii folosesc instrumente digitale și aplicații educaționale, pentru a face lecțiile mai captivante și eficiente.
Sistemul estonian de pregătire a profesorilor este considerat un model de succes și un exemplu de urmat pentru multe alte țări deoarece este bazat pe standarde academice înalte, perfecționare continuă, integrare digitală și autonomie profesională.
Surse informații:
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). (n.d.). OECD – România. https://oecd.ro/oecd1ro.htm
Republica. (2023, decembrie 15). Cum de la ei se poate. Interviu cu ministrul educației din Estonia, țara aflată pe primul loc în UE la teste. https://republica.ro/cum-de-la-ei-se-poate-interviu-cu-ministrul-educatiei-din-estonia-tara-aflata-pe-primul-loc-in-ue-la-testele
Noua Zeelandă – Evaluare colaborativă
În Noua Zeelandă, evaluarea profesorilor se bazează pe colaborare și încredere reciprocă. Profesorii participă activ la procesul de evaluare, care include observații la clasă și feedback constructiv, contribuind astfel la o cultură a învățării continue.
Pentru a deveni profesor în Noua Zeelandă, este necesară finalizarea unui program de formare inițială a cadrelor didactice.
Sursă informații:
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). (n.d.). Clasele viitorului: Exemplul Noii Zeelande. https://www.oecd.ro/class5.htm
Canada (Ontario) – Parteneriate pentru dezvoltare
Provincia Ontario din Canada a creat un forum permanent – Parteneriat pentru Educație – care reunește părțile interesate pentru a dezvolta politici educaționale eficiente. Evaluarea profesorilor este integrată într-un sistem care promovează competențele și sprijină progresul în carieră
Formarea profesorilor în Canada este un proces foarte bine organizat care îmbină pregătirea teoretică cu practica pedagogică intensă.
Profesorii din Canada au un rol important în dezvoltarea elevilor, iar responsabilitățile lor suntdiverse. Ei trebuie să știe cum să organizeze și să gestioneze o clasă, pentru a crea un mediu prietenos și sigur pentru învățare. Profesorii folosesc metode diferite de predare, adaptându-se la nevoile fiecărui elev, și îi încurajează să gândească critic și să caute soluții la probleme. Colaborarea cu alți profesori, cu părinții și cu personalul școlii este esențială pentru susținerea educației fiecărui elev. De asemenea, profesorii își pregătesc lecțiile respectând programa școlară și evaluează progresul elevilor prin teste, teme și proiecte, oferind mereu feedback util. În plus, sprijină elevii care întâmpină dificultăți la învățare și își îmbunătățește constant cunoștințele prin participarea la cursuri de formare profesională.
Profesorii din Canada sunt bine pregătiți și sprijiniți pe tot parcursul carierei, având un rol esențial în formarea elevilor. Printr-o educație de calitate, un mediu de lucru colaborativ și perfecționare continuă, sistemul canadian reușește să răspundă nevoilor elevilor și să mențină standarde ridicate în educație.
Surse informații:
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). (n.d.). OECD – România. https://oecd.ro/oecd1ro.htm
Y-Axis. (n.d.). Tendințele locurilor de muncă pentru profesori de liceu în Canada. Y-Axis. https://ro.y-axis.com/canada-job-trends/secondary-school-teacher/