India elimină din manualele școlare tabelul periodic și evoluția, din cauza presiunilor politice

foto: NEOSiAM 2021/ pexels.com

India elimină din manualele școlare tabelul periodic și evoluția. Copiii sub 16 ani care se întorc la școală luna aceasta, la începutul anului școlar, nu vor mai fi învățați despre evoluție, tabelul periodic al elementelor sau sursele de energie, relatează revista Nature, citată de G4Media.

Vestea că evoluția va fi eliminată din programa școlară pentru elevii cu vârste cuprinse între 15 și 16 ani a fost larg mediatizată luna trecută, când mii de persoane au semnat o petiție în semn de protest. Dar surse oficiale au dezvăluit că va fi eliminat și un capitol despre tabelul periodic, precum și alte subiecte fundamentale, cum ar fi sursele de energie și sustenabilitatea mediului. Elevilor mai mici nu li se vor mai preda anumite subiecte legate de poluare și climă, iar pentru elevii mai mari există restricții la biologie, chimie, geografie, matematică și fizică.

O secțiune despre contribuțiile lui Michael Faraday la înțelegerea electricității și a magnetismului în secolul al XIX-lea a fost, de asemenea, eliminată din programa clasei a 10-a. În ceea ce privește conținutul non-științific, au fost eliminate capitolele despre democrație și diversitate, partide politice și provocări la adresa democrației. Iar un capitol despre revoluția industrială a fost eliminat pentru elevii mai mari.

Profesorii de științe sunt deosebit de îngrijorați de eliminarea evoluției. Un capitol despre diversitatea organismelor vii și unul intitulat „De ce ne îmbolnăvim” au fost eliminate din programa școlară pentru elevii clasei a IX-a, care au de obicei 14-15 ani. Contribuțiile lui Darwin la evoluție, modul în care se formează fosilele și evoluția umană au fost eliminate din capitolul despre ereditate și evoluție pentru elevii din clasa a 10-a. 

Modificările afectează aproximativ 134 de milioane de elevi cu vârste cuprinse între 11 și 18 ani din școlile indiene. Amploarea schimbărilor a devenit mai clară luna trecută, când Consiliul Național de Cercetare și Formare Educațională (NCERT) – organismul public care elaborează programa școlară și manualele indiene – a publicat manualele pentru noul an școlar care a început în luna mai.

Cercetătorii, inclusiv cei care studiază educația științifică, sunt șocați. „Oricine încearcă să predea biologia fără să abordeze evoluția nu predă biologia așa cum o înțelegem în prezent. Este atât de fundamental pentru biologie. Tabelul periodic explică modul în care elementele constitutive ale vieții se combină pentru a genera substanțe cu proprietăți extrem de diferite și este una dintre marile realizări intelectuale ale chimiștilor”, spune Jonathan Osborne, cercetător în domeniul educației științifice la Universitatea Stanford din California.

Amitabh Joshi, biolog evoluționist la Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research din Bengaluru, India, spune că procesul de revizuire a programei școlare a fost lipsit de transparență. Însă, în cazul evoluției, „tot mai multe grupuri religioase din India încep să adopte poziții anti-evoluționiste”, spune el. Mulți cetățeni consideră, de asemenea, că evoluția nu are relevanță în afara instituțiilor academice.

Aditya Mukherjee, istoric la Universitatea Jawaharlal Nehru din New Dehli, afirmă că modificările aduse programei școlare sunt conduse de Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), o organizație de voluntariat cu membri în masă care are legături strânse cu Partidul Bharatiya Janata (BJP), conduse pe premierul Narendra Modi, aflat la guvernare în India. RSS consideră că hinduismul este amenințat de celelalte religii și culturi din India.

„Există o mișcare de îndepărtare de gândirea rațională, împotriva iluminismului și a ideilor occidentale” în India, potrivit Sucheta Mahajan, istoric la Universitatea Jawaharlal Nehru, care colaborează cu Mukherjee la studii privind influența RSS asupra textelor școlare. Evoluția intră în conflict cu poveștile despre creație, adaugă Mukherjee. Istoria este ținta principală, dar „știința este una dintre victime”, adaugă ea.

Peste 4.500 de oameni de știință, profesori și comunicatori de știință au semnat un apel organizat de Breakthrough Science Society, un grup de campanie cu sediul în Kolkata, India, pentru a restabili conținutul eliminat despre evoluție. NCERT nu a răspuns la apel și nici solicitărilor revistei Nature.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.