
După ce trec prin examenul de Evaluare Națională, majoritatea elevilor de clasa a noua din liceele ROSE se situează în zona nefuncțională la cunoștințele de matematică și limba română din gimnaziu.
Aceasta este concluzia principală a raportului rezultat în urma evaluării a peste 60.000 de elevi de clasa a noua din liceele ROSE, realizată în cadrul unui parteneriat între Ministerul Educației și Brio.
La matematică, 91% din 66.109 elevi testați cu materia de clasa a 8-a sunt în categoria de funcționalitate limitată și risc.
La limba română, 78% din cei 62.697 elevi testați cu materia de clasa a 8-a (pentru care limba română este limba maternă) sunt în categoria de funcționalitate limitată și risc.
Metodologie:
Întreaga populație a elevilor e clasa a 9 a din școlile ROSE fost testată cu materia de clasa a 8-a. Dintre aceștia au fost identificați elevii cu probleme de stăpânire a materiei de acest nivel (adică, cu un scor de 60 sau mai mic) și doar aceștia au fost testați cu materia de clasa a 7-a. Acest pas a fost repetat în mod similar până la clasa a 5-a.
Categoriile în care s-au plasat elevii:
E – risc masiv,
D – funcționalitate foarte limitată,
C – funcționalitate limitată,
B – zona de funcționalitate bună și respectiv
A – zona de excelență;
CDE este categoria reunită a scorurilor sub 60, elevi care sunt, în cel mai bun caz, limitat funcționali.
Rezultate la limba română:
Materie de clasa a opta:
Scor mediu: 48,66 (59925 elevi)
78% din elevi în categoriile CDE
Cea mai mare vulnerabilitate: Redactare = 91% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Textul epic = 78% CDE
Materie de clasa a șaptea:
Scor mediu: 56,48 (46894 elevi)
44% din elevi în categoriile CDE
Cea mai mare vulnerabilitate: Fraza =57% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Părți de vorbire. Posibilități combinatorii =39% CDE
Materie de clasa a șasea:
Scor mediu: 53,47 (26423 elevi)
27% din elevi în categoriile CDE
Cea mai mare vulnerabilitate: Redactare = 28% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Părți de vorbire. Posibilități combinatorii = 24% CDE
Materie de clasa a cincea:
Scor mediu: 55,74 (16287 elevi)
15% din elevi în categoriile CDE
Cea mai mare vulnerabilitate: Enunțul = 16% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Textul explicativ =14% CDE
Rezultate la matematică:
Materie de clasa a opta:
Scor mediu: 37,53 (66109 elevi)
91% din elevi în categoriile CDE
Ca mai mare vulnerabilitate: Inecuații în R. Ecuația ax2+bx+c=0 = 94% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Elemente de statistică (indicatorii tendinței centrale) = 77% CDE
Materie de clasa a șaptea:
Scor mediu: 50,95 (60032 elevi)
61% din elevi în categoriile CDE
Cea mai mare vulnerabilitate: Mulțimea numerelor reale = 62% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Patrulaterul =51% CDE
Materie de clasa a șasea:
Scor mediu:49,86 (40638 elevi)
45% din elevi în categoriile CDE
Cea mai mare vulnerabilitate: Mulțimi: numere naturale, numere întregi = 46% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Elemente de organizare a datelor. Probabilități = 33% CDE
Materie de clasa a cincea:
Scor mediu: 54,82 (29640 elevi)
28% din elevi în categoriile CDE
Cea mai mare vulnerabilitate: Arii și volume: pătrat, dreptunghi, cub, paralelipiped = 30% CDE
Cea mai mică vulnerabilitate: Probleme de organizare a datelor = 24% CDE
Raportul realizat în urma studiului poate fi accesat, integral, aici: Infografic main ROSE
Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE) a fost un proiect în valoare totală de 200 de milioane de euro, este finanțat integral de BIRD. Proiectul s-a derulat până în anul 2022 în zeci de licee din România și și-a propus să contribuie la reducerea abandonului școlar și la creșterea ratei de promovare a Bacalaureatului,