
Relația dintre părinte și consilierul școlar. Cum să construim un parteneriat de succes
Relația dintre părinți și consilierii școlari reprezintă un element esențial pentru dezvoltarea sănătoasă a copiilor și pentru crearea unui mediu educațional armonios. În acest articol, explorăm importanța acestei colaborări și oferim sfaturi utile de la Geanina Dănilă, consilier gimnaziu și liceu, și Mălina Cristea, consilier preschool și primar.
Ghid pentru Prima Întâlnire dintre Părinți și Consilierul Școlar
Prima întâlnire dintre un părinte și consilierul școlar este un moment foarte important pentru stabilirea unei colaborări eficiente și pentru înțelegerea nevoilor copilului. Geanina Dănilă, consilier școlar, subliniază că această întâlnire trebuie să se desfășoare într-o atmosferă deschisă și de încredere, având drept scop clarificarea nevoilor copilului și discutarea unor strategii adecvate pentru sprijinirea acestuia. „Informațiile esențiale care trebuie împărtășite la o primă întâlnire dintre consilierul școlar și părinte sunt:
Mălina Cristea adaugă că această întâlnire ajută la completarea tabloului observațiilor din mediul școlar prin detalii despre dinamica familială și istoricul copilului. Stabilirea unor obiective clare pentru consiliere și clarificarea așteptărilor sunt pași esențiali pentru o colaborare eficientă între familie și consilier.
Problemele frecvente discutate în cadrul consilierii școlare
„Lipsa de motivatie, lipsa de încredere în sine, agresivitatea, timiditatea extremă, dificultățile de concentrare și organizare, anxietatea și frica față de note și teste, conflictele legate de utilizarea tehnologiei, dificultățile în comunicare sunt problemele frecvente care sunt discutate în cadrul consilierii școlare”, explică Geanina Dănilă.
Mălina Cristea subliniază faptul că în ciclul primar, „cele mai frecvente preocupări sau probleme cu care ajung la consiliere părinții elevilor sunt legate de încrederea în sine a copiilor, problemele de comportament, dificultatea copiilor de a forma și întreține relații cu ceilalți, divorțul părinților, dificultățile de învățare sau problemele de limbaj.”
Susținerea recomandărilor consilierului
Pentru ca recomandările oferite în cadrul consilierii să fie eficiente, este necesară o comunicare clară și o implicare activă din partea părinților.
Geanina Dănilă evidențiază că transparența și empatia sunt cheia pentru ca părinții să aplice recomandările într-un mod benefic pentru copil: „Prin transparență, empatie și colaborare, consilierul poate ajuta părinții să aplice recomandările într-un mod care să fie benefic pentru dezvoltarea copilului lor. Consilierul menține o relație și își ia feedback atât de la copil și familie, cât și de la profesorii acestuia, în vederea îmbunătățirii situației.”
Mălina Cristea adaugă că implicarea consilierului în procesul de înțelegere a copilului și explicarea importanței colaborării între familie și școală sunt esențiale. „Unul dintre cele mai importante aspecte pentru a mă asigura că părintele înțelege și susține recomandările oferite este gradul de implicare pe care îl manifest, din rolul de consilier, în procesul de consiliere. Acest lucru presupune înțelegerea profundă a copilului și a contextului său relațional, dar și explicarea importanței colaborării dintre consilier și părinte, bazată pe implicarea activă a ambelor părți. Există situații în care, fără o schimbare a dinamicii familiale actuale, nu este posibilă remedierea simptomului sau a comportamentului deranjant al copilului. În unele cazuri, aceste ajustări pot fi realizate prin întâlniri cu părinții și consilierea elevului. În altele, este necesar să recunoaștem limitele consilierii școlare și să îndrumăm familia către procese terapeutice mai complexe, care să răspundă nevoilor profunde ale familiei.”
Crearea unui parteneriat eficient între familie și școală
Un parteneriat eficient între familie și școală este esențial pentru dezvoltarea armonioasă a copilului, iar consilierul școlar joacă un rol important în facilitarea acestuia. Geanina Dănilă recomandă părinților să mențină o comunicare constantă cu consilierul și să participe activ la întâlniri.
Mălina Cristea subliniază că părinții trebuie să fie deschiși să înțeleagă și perspectiva profesorilor, consilierul având adesea rolul de mediator între cele două părți. O colaborare bazată pe respect reciproc și încredere poate duce la găsirea celor mai potrivite soluții pentru copil.
Diferențele de opinie, strategiile de comunicare și confidențialitatea
Situațiile în care există o diferență de opinie între părinte și consilier pot fi delicate, însă comunicarea deschisă și ascultarea activă sunt esențiale pentru depășirea acestor momente. Geanina Dănilă consideră că prioritizarea bunăstării copilului și găsirea unui teren comun sunt cheia pentru soluționarea acestor situații. „Consilierul școlar poate fi un punct de echilibru între părinți și profesori, ajutând la facilitarea unei comunicări clare și echilibrate. Părinții ar trebui să ceară ajutorul consilierului pentru a organiza întâlniri între toate părțile implicate (părinți, profesori, consilier și elev), astfel încât toată lumea să își poată exprima deschis punctele de vedere. Este important să se adopte o abordare calmă, obiectivă și orientată spre soluționarea problemelor dintr-o perspectivă rațională și spre soluții, ci nu pe vinovăție. Evitarea unor reacții emoționale puternice poate ajuta la menținerea unei atmosfere constructive.”
Mălina Cristea subliniază că nevoile emoționale ale copiilor sunt general valabile și nu pot fi negate. Este important ca părinții să accepte unicitatea fiecărui copil și să înțeleagă că procesul de consiliere poate ajuta la identificarea mai clară a acestor nevoi. „În situațiile conflictuale, rolul consilierului este acela de a asculta și de a valida părerile ambelor părți (părinte și profesor) și de a găsi modalități potrivite prin care aceștia să audă părerea/nevoia celuilalt, dincolo de scuze, reproșuri și apărări. De regulă, atunci când sunt auziți și înțeleși, scade nevoia de a avea dreptate, frustrarea, lupta de putere încetează și pot comunica dincolo de ele.”
Confidențialitatea este un aspect esențial al relației dintre consilier și părinți. Geanina Dănilă explică faptul că părinții trebuie să simtă că sunt ascultați și respectați, iar limitele confidențialității trebuie stabilite clar de la început. „Consilierul trebuie să explice părinților că informațiile împărtășite vor fi păstrate confidențiale, cu excepția cazului în care există riscuri semnificative pentru siguranța copilului sau pentru alte persoane. Prin acest lucru, se creează un cadru sigur, în care părinții să se simtă protejați și respectați.”
Greșelile părinților, resurse și instrumente pentru aceștia
Uneori, părinții pot fi reticenți în a împărtăși informații complete despre copil, din teama de a nu fi judecați. Geanina Dănilă explică faptul că această lipsă de transparență poate duce la soluții ineficiente. De asemenea, părinții trebuie să aibă așteptări realiste și să înțeleagă că schimbările în comportamentul copilului pot dura timp. „Părinții trebuie să înțeleagă că rolul consilierului este să ajute și să sprijine familia, nu să judece. Un dialog deschis, în care se vor exprima atât preocupările, cât și speranțele lor, va facilita o soluționare mai eficientă a problemelor.”
Mălina Cristea consideră că una dintre dificultățile întâlnite este refuzul părinților de a accepta unele probleme ale copilului, din teama de a nu fi considerați vinovați. „Mi se pare important să normalizăm faptul că toți avem momente în care putem întâmpina dificultăți, suntem diferiți, uneori greșim, alteori avem nevoie de ajutor. Nu este nimic în neregulă cu acest lucru. Dimpotrivă, este cât se poate de uman.”
Consilierii școlari pot oferi părinților diverse resurse și instrumente pentru a înțelege mai bine nevoile copilului. Geanina Dănilă menționează chestionarele de evaluare, sesiunile educative și tehnicile de comunicare eficientă. De asemenea, jocurile de rol și rutinele bine structurate pot ajuta copiii să-și gestioneze mai bine emoțiile.
Mălina Cristea subliniază că întâlnirile individuale sau de grup pentru părinți sunt utile pentru a discuta despre comportamentele și nevoile emoționale ale copiilor. Consilierii pot recomanda resurse educaționale sau specialiști pentru sprijin suplimentar atunci când este necesar.